© Gasbij.nl ( Alles van deze pagina mag u delen, als het maar positieve reclame is )
Hoe het spectakel in de St. isidorushoeve begon

De Historie van de Combinerace

DE HISTORIE VAN DE COMBINERACE

In 1994 werd een speciale commissie opgericht die zich bezig zou houden met de mechanische spektakels tijdens de zomerfeesten van de Hoeve. De commissie kreeg de naam “ de bende van 8 ” en bestond, zoals de naam al doet vermoeden, uit 8 personen. Zij waren er verantwoordelijk voor dat er activiteiten werden georganiseerd die net iets anders en gewaagder waren dan bij andere evenementen. Tijdens het brainstormen over een alternatief voor de tractorcross werd het idee combinerace geboren, welke mede werd ingegeven door een gelezen persbericht uit Frankrijk. Zo werd besloten om tijdens de Zomerfeesten in St. Isidorushoeve in 1995 ook een dergelijke race te organiseren. Een 30-tal jongeren werd enthousiast gemaakt. Er werden 15 combines uit de Benelux landen geïmporteerd en vervolgens werd er een eenvoudig reglement met de nodige veiligheidsvoorzieningen opgesteld en de bouwers konden aan de slag. Er werden buitenlandse rijders aangeschreven om ook in Nederland te komen racen. En zo kwam het dat er op de 1ste zondag na Hemelvaart 1995 zeer veel mensen getuige waren van de eerste combinerace van Nederland. Er deden in totaal 17 deelnemers mee uit 5 landen. Na deze legendarische dag waren veel mensen enthousiast geworden en al snel werden er contacten gelegd met de motorclub in Mariënvelde. Deze groep mensen wilden ook wel een combinerace organiseren. Anno 2012 is het combineracen uitgegroeid tot een heus Nederlands Kampioenschap en zijn er wedstrijden in St. Isidorushoeve, Mariënvelde, Yde de Punt, Emmeloord en Afferden. Er zijn vandaag de dag ongeveer 50 rijders aktief bezig met de sport. Ook komen er nog steeds rijders uit Luxemburg en Duitsland racen in ons mooie Nederland.

WWW. GASBIJ .NL

Harry ten Brummelhuis heeft in 2019 met een groep enthousiastelingen uit Sint Isidorushoeve het initiatief genomen om de oude “Special Klasse” weer nieuw leven in te blazen.
Dit is een soort van instapklasse met budget machines volgens een nieuw uniform en robuust ontwerp met V-8 motoren, vaste voorassen en geveerde achterassen. - Door de robuuste bouw zijn deze prima geschikt voor het wat ruigere werk. - Het doel is dat er zo extra spektakel geboden wordt voor het publiek. - Er zijn inmiddels 7 nieuwe specials gebouwd, maar het is de bedoeling dat er meerdere bij gebouwd gaan worden. - Bestaande machines in de Vrije Klasse met een vergelijkbare bouwwijze kunnen in overleg met de organisaties ook toegevoegd worden aan deze klasse. - De nieuwe Special teams bestaan uit zowel oud deelnemers als nieuwe jonge teams. - We hopen dat er nog kandidaten bijkomen om een gevarieerd en enthousiast deelnemersveld te verkrijgen. Nieuwe kandidaten mogen zich dan ook zeker melden bij de organisatie. - De nieuwe Special Klasse is opgenomen in de reglementen onder § 12 Special Klasse 2022. - Het streven is dat we dit jaar met ca. 10 combines in de Special klasse van start gaan.